09 velj GMAT i matematika bez numeričkih rješenja

Dragi čitatelji i čitateljice,
razmišljate o polaganju GMAT-a? To može značiti samo jedno: prva faza visokog obrazovanja već je za vama (ili je pri kraju)i već imate jasnu viziju gdje biste nastavili svoje školovanje
Za početak, da vas ohrabrim: za GMAT nije potrebno preširoko znanje matematike. Dapače, ja bih rekla da je potrebno solidno znanje prva dva razreda gimnazijskog programa, ali…ovim testom više od znanja matematike provjerava se vaša sposobnost zaključivanja.
To se naročito dobro vidi u dijelu testa znakovitog naziva: DATA SUFFICIENCY, gdje se problemu pristupa na nama potpuno nepoznat i inovativan način.
Evo i primjera zadatka:
A certain mixture of paint requires blue, yellow and red paints in ratios of 2 : 3 : 1, respectively, and no other ingredients. If there are ample quantities of the blue and red paints available, is there enough of the yellow paint available to make the desired amount of the mixture?
(1) Exactly 20 quarts of the mixture are needed.
(2) Exactly 10 quarts of the yellow paint are available.
Izvor: GMAT Official Guide 2020, John Wiley˛Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
Naime, svako pitanje – koje često samo po sebi sadržava informacije ključne za rješavanje problema – sadržava i dvije izjave (1) i (2), u kojima ćete naći još podataka relevantnih (ili ne) za rješavanje zadatka. Međutim, ono što je novo (i nama začudno) je to da se od vas ne traži da zadatak stvarno i riješite – od vas se traži da zaključite jesu li podatci koje ste dobili u izjavama (1) i (2) dovoljni da biste zadatak uspješno riješili.

Među odgovorima – nema brojki
Nema ponuđenih numeričkih rješenja, na listu za odgovore zaokružit ćete jedno od slova A, B, C, D ili E:
-
- Možda je za zaključak dovoljna samo prva izjava? U tom slučaju zaokružit ćete slovo (A) kao točan odgovor.
- U slučaju da je dovoljna samo druga zaokružit ćete (B).
- Možda su za ispravan zaključakpotrebne obje izjave (C)…ili su obje dobre, svaka za sebe (D)?
- Naravno, postoji i mogućnost da vam jednostavno ništa od ponuđenog ne može pomoći da dođete do odgovora na zadano pitanje (E).
Kao netko tko je u sustavu hrvatskog školstva dugi niz godina, a usporedno radeći i kao predavač na pripremnim tečajevima iz matematike na IRO-u jako dobro znam što našim polaznicima predstavlja najveći problem pri polaganju ovog testa.
Izazovi za kandidate na testiranju
Kao netko tko je u sustavu hrvatskog školstva dugi niz godina, a usporedno predaje i na pripremnim tečajevima iz matematike u IRO-u, jako dobro znam što našim polaznicima predstavlja najveći problem pri polaganju ovog testa:
1. Kao prvo, zadatke treba čitati pažljivo i s razumijevanjem, što samo po sebi može biti problem budući da nam u našoj obrazovnoj praksi bolno nedostaje upravo takvih problemskih zadataka, zadataka zadanih riječima, ne brojkama. Autori testa i igraju na tu kartu – kartu površnosti -i te zamke se treba čuvati.
2. Drugi, naizgled ne tako ozbiljan problem je nemogućnost korištenja kalkulatora. Dakle, očekuje se da znate brzo i točno računati, što ipak zna raditi poteškoće onima koji su zadnji put “pješke” došli do rezultata u osnovnoj školi.
Kako do točnog odgovora
I, kako onda uspješno riješiti ovakav zadatak? Moj savjet je uvijek isti: već pri prvom čitanju zadatka pišite bilješke, računajte usput ono što možete napamet (sume, postotke), zapisujte varijable koje se putem javljaju i provjerite je li u konačnici riječ o prikrivenom sustavu jednadžbi – jer najčešće jest.
I ako ste se slučajno pitali, u gornjem primjeru su nam za zaključak potrebne obje izjave pa bismo u tom slučaju kao odgovor zaokružili C 🙂
Ako su vam ove informacije bile zanimljive i korisne, čitajte blog i dalje. Sljedeći put ispričat ću vam ponešto i o drugom aspektu matematičkog dijela GMAT-a. To be continued….
Darja Ševeljević Gamoš
Kada ne drži tečajeve u IRO-u, Darja predaje matematiku u zagrebačkoj IV. gimnaziji.
Više o profesorici možete pronaći OVDJE.