10 ožu Primjena matematičkih principa na stvarne situacije u zadacima testa SAT
SAT je vjerojatno najpoznatiji američki standardizirani test. Jednostavno – za SAT su čuli svi.
Ujedno, to je i test koji strukturom najviše podsjeća na našu državnu maturu iz matematike, a po težini zadataka rekla bih da je negdje između niže i više razine.
BAŠ KAO NA MATURI
Kao i na maturi i ovdje je test podijeljen na dva dijela: kod nas su to zadaci s ponuđenim odgovorima i zadaci gdje se boduje i postupak i rješenje, dočim se test SAT dijeli na dio koji se rješava bez uporabe kalkulatora i onaj gdje je uporaba kalkulatora dozvoljena.
POTREBNO ZNANJE
Za polaganje testa SAT dovoljno je solidno znanje matematike iz uglavnom prva dva razreda hrvatskog gimnazijskog programa ili programa tehničkih strukovnih škola. Pri tom se više ide u „širinu”, nego u „dubinu”.
MATEMATIČKO MODELIRANJE
Kao i kod svih američkih testova, i u testu SAT naši polaznici se suočavaju s uvijek istim problemom: nama nedovoljno naučenim matematičkim modeliranjem.
Matematičko modeliranje nije ništa drugo nego primjena naučenih matematičkih principa na stvarne situacije i probleme koje susrećemo u svakodnevnom životu. Tu su problemi štednje i kamata, isplativosti kupnje na rasprodajama, kupnje na veliko. Ima i primjera iz biologije, biljnog i životinjskog svijeta: razmnažanje bakterija, kolonija komaraca…
Tu su i zadaci riječima. Česti su i grafički prikazi iz kojih treba očitati zadane vrijednosti i tek onda iznjedriti zaključak.
PRIMJER ZADATKA
Evo i primjera zadatka kojeg se rješava bez uporabe kalkulatora, iz priručnika The Official SAT Study Guide iz 2020.:
Ken is working this summer as part of a crew on a farm. He earned $8 per hour for the first 10 hours he worked this week. Because of his performance, his crew leader raised his salary to $10 per hour for the rest of the week. Ken saves 90% of his earnings from each week. What is the least number of hours he must work for the rest of the week to save at least $270 for the week?
(A) 38
(B) 33
(C) 22
(D) 16
Točan odgovor je C.
AMERIČKI VS. HRVATSKI UČENICI
Upravo radi ovakvih zadataka duboko sam uvjerena da ni jedan učenik u SAD-u tijekom sata matematike ne pita svog nastavnika: „A što će mi to?“, dočim sam ja u svom dugogodišnjem radu to pitanje čula bezbroj puta.
S druge strane, uvjerena sam i da su naši učenici solidnijeg znanja i bolji u samoj tehnici: kad prepoznaju da je u nekom zadatku riječ o kvadratnoj jednadžbi riješit će je bez problema jer su formulu za njeno rješavanje u drugom razredu usvojili zauvijek ?
Zato naši učenici koji odlaze na razmjene ili na daljnje školovanje izvan Hrvatske postižu dobre rezultate: osnove su ipak tu!
BEZ STRAHA NA SAT
Zbog toga se u testu SAT ne treba prepasti zadataka riječima i grafova, nego se za njega treba valjano pripremiti i dobro se upoznati sa samom strukturom testa.
Želite dobiti još koji savjet naše profesorice Darje Ševeljević Gamoš za polaganje SAT-a? Dođite na besplatnu online radionicu Matematika na testu SAT 25. ožujka u 18 sati. Prijavite se putem linka: http://bit.ly/3v3ISgp.
Darja Ševeljević Gamoš
Kada ne drži tečajeve u IRO-u, Darja predaje matematiku u zagrebačkoj IV. gimnaziji.
Više o profesorici možete pronaći OVDJE.