25 tra Objavljeni rezultati novih istraživanja o obrazovnim nejednakostima u Hrvatskoj
Provedena je serija istraživanja o nejednakostima od rane i predškolske do odrasle dobi
Objavljeni su novi članci i publikacije koji donose rezultate šest znanstvenih istraživanja koja je provela Mreža Cjeloživotno učenje za sve, koja okuplja više od 60 stručnjaka iz znanosti, obrazovanja i civilnog društva. Riječ je o jednoj od najvećih inicijativa za istraživanje problema nejednakosti u obrazovanju u Hrvatskoj. Istraživanja su obuhvatila više od 2.500 anketiranih sudionika i više od 300 sudionika fokus grupa i intervjua te rezultirala su objavom ukupno 14 različitih radova. Objavljeni radovi pružaju jedinstven pogled u iskustva odgojitelja, učitelja, učenika i studenata koji su suočeni s obrazovnim nejednakostima. Na temelju rezultata istraživanja su izrađene detaljne preporuke za javne politike za unaprjeđenje pravičnosti i uključivosti hrvatskog obrazovnog sustava. Svi rezultati objavljeni su na stranici https://www.obrazovanjezasve.hr/istrazivanja/.
Niže u tekstu donosimo popis radova objavljenih na temelju provedenih istraživanja, prema razini obrazovanja:
Rani i predškolski odgoj i obrazovanje; osnovno obrazovanje
- Zadovoljstvo odgojitelja i učitelja osnovne škole nastojanjima obrazovnog sustava u izjednačavanju obrazovnih mogućnosti.
- Iskustva odgojitelja i učitelja u prevenciji obrazovnih nejednakosti u hrvatskom ranom i predškolskom te osnovnoškolskom obrazovanju.
Srednje obrazovanje
- Obrazovne nejednakosti u srednjoškolskom obrazovanju iz učeničke i nastavničke perspektive
- Neke odrednice samoefikasnosti srednjoškolskih nastavnika za poučavanje u socio-kulturno heterogenim razredima.
Visoko obrazovanje
- „Podigneš svoje dokumente i odeš“: kvalitativna analiza iskustava osoba koje su odustale od studija.
Obrazovanje odraslih
- Pokazatelji sudjelovanja u obrazovanju odraslih u RH: nalazi recentnih europskih istraživanja.
- Informiranost, prepreke i iskustvo sudjelovanja u obrazovanju odraslih u Hrvatskoj: sociodemografske nejednakosti
Horizontalne teme – javne politike obrazovanja
Horizontalne teme – perspektiva dionika o obrazovnim nejednakostima
Na temelju nalaza istraživanja su izrađene preporuke za javnu politiku koje su bile predmet javnih rasprava s 270 dionika sustava obrazovanja. Među ključnim preporukama su osiguravanje
- primjerene financijske potpore za djecu, mlade i odrasle iz skupina u nepovoljnom položaju,
- dodatne podrške polaznicima obrazovanja za savladavanje zahtjeva obrazovnih programa,
- dodatne podrške obrazovnim radnicima za rad sa skupinama u nepovoljnom položaju.
Mreža također zagovara donošenje nacionalnog plana za pravičnost i uključivost u cijelom obrazovnom sustavu i provedbu nacionalnog programa za dobrobit u obrazovnim ustanovama.
Preporuke Mreže su dostupne na platformi: https://www.obrazovanjezasve.hr/platforma-za-pracenje-preporuka-mreze/.